BESÖK PÅ FÖRSKOLAN

/ Permalink / 2
Nu har mamma, pappa och lillebror varit och tittat in storebrors blivande förskola.
Imorgon börjar allvaret, inskolningen. Sedan är det 15 timmar/veckan som gäller.
Måndag-onsdag 9-14.

Jag hade verkligen gruvat mig för den här dagen men efter den här 1,5 timmen så känns allt lugnare. Liam kommer älska sin nya förskola det är jag övertygad om. Ante kände exakt samma så fort vi klev innanför dörren. Vilket himmelrike för dom små. Nästan så jag skulle vilja bo sådär hemma.. men bara nästan ;)
2 fröknar och 9 barn. Imorgon börjar 3 små pojkar inskolningen. Alla i Liams ålder med liknande "intressen". Vad man nu har för speciella intressen då man bara är 1 år gammal (?) Vi sa att Liam gillade bollar, bilar och musik.. men vilka små killar gillar inte det?!

Vi hade inte besökt flera olika förskolor och läst på inför idag, däremot har jag gått runt och inspekterat olika förskolor hela sommaren och hösten. Inspekterat barnen, inspekterat fröknarna. Bestämde mig ganska snabbt för denna förskola baserat på vad jag iakttagit. Barn som är ute och leker större delen av dagarna. Fröknar som leker med barnen och inte bara sitter på en bänk och solar/pratar/kliar sig i huvudet.
Den här förskolan jobbar tydligen efter att barnen kan och vill mycket själv. Låter ju vettigt. Sedan slängs vi in i en värld av pedagogiska uttryck. Jag har hört dem alla förut men har ingen aning om vad som är vad. Kanske skulle jag ha lyssnat lite mer uppmärksamt och memorerat vad Ida har berättat för mig genom åren. Kanske skulle jag ha läst på lite närmare om dom olika pedagogiska inriktningarna innan jag valde förskola. Reggio Emilia. Montessori. Det verkar ganska intressant om inte annat. 

Men nu är jag faktiskt övertygad om att vi har lyckats pricka rätt ändå, trots bristfälliga kunskaper i pedagogiska förskoleinriktningar. Allt kändes helt rätt.
Det här kommer bli bra.
#1 - - Helené - Mamma till Elton:

Skönt att de känns bra! :) Jag/vi gruvar oss fortfarande, bara tanken på dagis känns "jobbig"..

#2 - - Ida:

Menar du att du inte lyssnat på mina föreläsningar? Jag blir nästan lite upprörd när jag hör detta. Nä, det borde vara gudmor som skolar in Liam. Och som valde förskola, men vänta bara tills jag kommer hem. Då ska jag minsann förhöra mig. Eller om du ger mig numret till förskolan så jag kan ringa och kolla upp dem. Det krävs en kritisk gudmor till såna här saker!

Nä skämt åsido blir det nog super. Annars får de som jobbar där ett ARGT telefonsamtal från malmö.

Till top