Vampire Diaries - då filmatiseringen är bättre än böckerna

/ Permalink / 0
 
Jag vet att det här tillhör ovanligheterna men här har vi kanske undantaget som bekräftar regeln. I vanliga fall så får jag lite ångest då riktigt bra böcker filmatiseras (Fifty böckerna - stooor ångest). Visst, vissa blir bra men de flesta kan aldrig jämföras med boken. Då det kommer till Vampire diaries så såg jag den första säsongen av teveserien innan jag läste de första böckerna och jag blev faktiskt besviken på böckerna. Mestadels för att serien bara är baserad på böckerna och det mesta faktiskt är helt annorlunda. Jag kan tänka mig att de som läst böckerna först är besvikna på serien som knappt handlar om samma sak. Men som sagt, jag gillar serien mer. Manusförfattarna har lyckats vända alla de nerskrivna karaktärerna i böckerna till riktigt intressanta karaktärer (Caroline och Taylor t.ex.) i serien. Dessutom har de lyckats dra ut på det oundvikliga i tre säsonger vilket jag tycker är grymt bra.
 
Men vad handlar Vampire diaries om då kanske någon undrar? Ja för att generealisera det lite så är det som Twilight fast med två snygga vampyrbröder, Stefan och Damon, som tävlar om samma mänskliga tjej, Elena. I mina ögon finns det ingen självklar vinnare på samma sätt som i Twilight och det gör det hela lite mer spännande och dessutom lyckas manusförfattarna hålla båda sidorna tillfredsställda under seriens gång. Lägg till några häxor, varulvar, hybrider, gamla odödliga vampyrfamiljer och så lite high school drama så förstår ni konceptet. Dock tycker jag att serien är lite väl mycket high school skräckis de första 4-5 avsnitten så man måste ge den en chans. Ian Somerhalder som spelar Damon är genial. Damon är utan tvekan min favoritkaraktär i de serier jag följer för tillfället. Dessutom är Ian uppe på tapeten och har nämnts i rollbesättningen av Fifty shades men jag hoppas att de hittar någon relativt okänd som inte är så förknippad med en annan roll. En annan sak som jag också gillar med serien är att Elena, till skillnad från Bella, inte släpper allt hon har och vill bli en vampyr själv. Dessutom har serien ytterligare en liten kärlekstriangel som är intressant.
 
Veckans avsnitt "my brothers keeper" var sååå bra. Utan att avslöja för mycket så måste jag säga att jag kommer njuta de kommande avsnitten, även om det blir kortvarigt som det verkar. Jag måste nog se avsnittet igen helt enkelt.
 
Till top