Torka aldrig tårar utan handskar

/ Permalink / 4
För mig som aldrig ser på teve var det omöjligt att förstå varför facebook och bloggar helt plötsligt bombaderas av inlägg och statusuppdateringar om Jonas Gardells nya miniserie Torka aldrig tårar utan handskar. Min nyfikenhet tog över tillslut så en kväll såg jag alla tre avsnitten på svtplay. Jag var fast redan efter inledningsorden: ”Det var som ett krig som utkämpades i fredstid i en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om inget hänt”. Jag skrattade, flinade som en idiot, nickade instämmande, skakade på huvudet i förundran och grät om vartannat i tre timmar. Fast det har gått ett par dagar så kan jag inte släppa serien riktigt än. Det här är något som alla borde se och som skolor borde visa i upplysnings- och undervisningssyfte. Det är en viktig del av vår nutidshistoria som alla är skyldiga att ta till sig. Förutom att Jonas Gardell är ett geni som har skrivit den vackra historien så är regissören och skådespelarna också genier. Så många duktiga skådespelare och Nina, 14 år, är lite kär i dem allihop.
 
Om någon mot förmodan skulle ha missat denna serie i 3 delar så se den nu. Den finns gratis på svtplay ett par veckor till. Själv ska jag köpa böckerna och läsa.
#1 - - Lina:

Jag håller med. Såg alla tre igår otroligt välgjord "serie". Väcker absolut många känslor.

#2 - - Lina:

Jag håller med. Såg alla tre igår otroligt välgjord "serie". Väcker absolut många känslor.

#3 - - mamma:

Du menar boken ;)

Vi har kommit en bit, men det är långt kvar.
Min generation upplevde denna aidsskräck och allt vad det innebar, media fyllde oss med skräckpropaganda.
Idag vet vi bättre men jag undrar om inte många har kvar sin konservativa åsikt som på åttiotalet.

Svar: De andra två böckerna kommer ju snart ;)
thepioneer.blogg.se

#4 - - Emma - Mamma till Viggo -09 & Melker -11.:

Såg med 3 delarna rakt av i torsdags eller om det var i fredags... Riktigt bra var dom, gripande... Helt sjukt att det var så där liksom.

Till top