Femtio nyanser av honom / Fifty shades

/ Permalink / 1
 
Ni vet den där Christian som jag nämnde för några dagar sedan... this is it. Fifty shades. Den första boken Femtio nyanser av honom finns på svenska och de andra två böckerna kommer i november och januari men boknörd som jag är så kunde jag inte låta bli att köpa dem på engelska. Jag gillar att läsa på engelska och gör det ofta. Jag har med andra ord snart läst hela trilogin (är på den sista boken nu) och jag älskar dom.
 
Boken är ursprungligen en fan fic av Twilight och visst likheterna finns där och den följer ramarna men den är ändå helt egen. Jag gillar att de övernaturliga delarna är helt borttagna men att författaren ändå har lyckats hitta ett sätt att skriva en annorlunda historia om förbjuden kärlek.Tantsnusk säger några och illa skriven säger andra men igenkänningsfaktorn finns där och jag köper Ana och Christians kärlekshistoria rakt av. Att jämföra Christian med Edward känns... lamt. Edward avslöjar sig ganska fort som en good guy medan Christian svävar på gränsen hela tiden. Han är en mer komplex och fascinerande karaktär. Men inget av det där spelar ju egentligen någon roll för så fort man "köper historien" så slutar man bry sig om hur den är skriven och hur lik den är andra böcker.
 
Då jag öppnar första sidan på den första boken så möts jag av denna text: "Utan tvivel kommer kvinnor att diskutera den under år framöver" /The Telegraph.
Och JA det är väl ett bra sätt att sammanfatta boken på. För vare sig vi tycker den är bra litterärt skriven och vad vi än tycker om kvinnosynen som framställs så kommer vi att diskutera den här boken och vi kommer inte vara ensamma. Det här är böckerna som en hel värld talar om just nu. Dels för att de försäljningsmässigt har slagit stora rekord och har slagit ut både Harry Potter och Da Vinci koden och dels för sina sexscener.
 
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om böckerna men det bästa är ju om ni själva läser dem och bestämmer er för att hata eller älska dem. Och ett tips, läs dem inte på bussen, tåget eller någon annan offentlig plats. Risken finns att både ni och människorna omkring er kommer rodna ikapp.
Filmrättigheterna har redan blivit sålda för ett mångmiljonbelopp så inom en snar framtid kommer vi få se Ana och Christians kärlekshistoria på stora duken. Det kommer bli... intensivt... och åldersgräns 18 eller?
#1 - - Madde:

Ja jag blev lite irreterad!! För Bvc sköterskan mena på nått sätt om hon är ängslig och otrygg som person! Vilket hon absolut inte är!! På dagis babblar hon ju hela dagarna! Precis som hemma! Där hon känner folk! Men i en sån där situation när hon ska Göra det på beställning så vägrar hon! Inte så konstigt tycker jag!!

Till top