Prins och prinsessa?

/ Permalink / 6
Kallar ni era barn för prins/prinsessa?
 
Jag brukade kalla Liam för lilla L eller lillprinsen redan då han låg i magen och sedan har det liksom stannat kvar. Då han blev större började jag kalla honom för prins Bertil istället och det gör jag än idag. Idag är jag inte vidare förtjust i det här prinstemat och skulle jag få ett till barn idag skulle jag nog aldrig kalla det prinsen eller prinsessan. Inte heller Noel kallades någonsin för prinsen utan där fastnade jag för lillebror som han faktiskt fick heta i 3 veckor efter han var född också ;) Mina associationer till prinsar och prinsessor gör att namnet känns fel på något sätt men på Liam känns det bara naturligt och rätt eftersom det alltid har varit hans smeknamn och i det sammanhanget förknippar jag enbart namnet med honom.
 
Lillprins, Prins Bertil, Lien Pien, Ernst, Pie, prittan.. kärt barn har många smeknamn.
 
 
Noel har kallats för lillebror, lillbubbi, lillknubb (med största kärlek - han vägde faktiskt 4,9 kg då han föddes), Noe poe, Nois och destroyern. 
#1 - - mamma:

En gammal bild på mormor Pritt, han är ju nyklippt av två frisörer. Därav att han har olika frisyrer vid öronen...

Svar: Haha hans klippning blev ju ändå den lyckade ;)
thepioneer.blogg.se

#2 - - Emma:

Ja jag kallar ofta vår guldklimp för lillprinsen :) varför vet jag egentligen inte.. Det har bara fallit sig naturligt sen vi fick veta att det var en liten pojke som låg i magen... Undra varför man gör så:/? Men lika ofta kallar jag "han" för guldklimpen :) ❤

Svar: Ja jag tycker inte man ska lägga någon värdering i det egentligen, det är ju det som blir så galet. Om man börjar förknippa "prinsen" eller "prinsessan" med något speciellt. Det är ett fint smeknamn helt enkelt. Jag har svårare för prinsessan än prinsen, undra varför det är så?
thepioneer.blogg.se

#3 - - Emma - Mamma till Viggo 090730 & Melker 110115.:

Har alltid sagt storprins och lillprins till mina söner :´) Det är ju mina små prinsar! Undra om jag skulle säga prinsessa om jag fick en tjej? Gillar ordet prins bättre än prinsessa ;) Men det kanske är för att jag har svårt för riktiga prinsessteman osv, "flickor ska vara små prinsessor" osv.

Har nog aldrig kallat Vera för prinsessan eller "mosters lilla prinsessa" eller dyligt, blir oftast stumpan, lillstumpis osv :D Fast prinsar kallar jag väl inte pojkarna nå ofta, kanske blir ett "mammas lillprins" när vi sitter och gosar och så :) Men skriver det mer än gärna :) "lillbubben" tror jag att jag säger oftast till Melker ;) Roligt det där med smeknamn och vad man ofta säger...

Svar: Jag är exakt likadan. Har väldigt svårt för prinsessan. Det är nog för att jag har svårt för bilden av den fina, snälla lilla flickan med fluffig rosa kjol och tiara. Det känns som en så galen bild på något sätt. Det ligger inte lika mycket värderingar i prins tycker jag. En modig kille kanske. Det är kanske dumt att lägga in sina egna värderingar i det hela :)
thepioneer.blogg.se

#4 - - michaela- med syskon i magen ♥:

njäää...jag försöker att inte kalla något barn för prins eller prinsessa men visst har det slunkit ut till sonen någon gång ändå ;)

Svar: Av ren nyfikenhet, har det varit ett medvetet val? Jag skulle nog göra det valet idag men tänkte inte alls så då jag födde min första son för 4,5 år sedan.
thepioneer.blogg.se

#5 - - Matilda:

Ha ha destroyern kallas Alex också för :)

Svar: Jasså så lustigt :) Noel rev alltid ALLT då han var liten så hans farfar började kalla honom det sen har det liksom fortsatt ;)
thepioneer.blogg.se

#6 - - Johanna:

Jag kallade Milton för lillprinsen nån gång när han var bebis men Henke blev nästan arg på mig för han har en kompis som är bortskämd som kallades lillprinsen så det var inte populärt. Sen dess har jag inte kallat honom det och kallar inte heller Li för prinsessa.

Till top