Cypern 17-24 maj

Resor / Permalink / 3
Ibland tar livet de mest oväntade vändningar och helt plötsligt befinner man sig på platser man aldrig hade kunnat föreställa sig. Det hände mig förra veckan då jag ramlade över en sista minuten till Cypern för 998 kronor och två dagar senare satt två studerande mammor på ett plan på väg till värmen. Till min fasa upptäckte jag att det blir allt svårare att vara spontan sedan man blev mamma. För en pappa är det mycket enklare av någon anledning. Det faktum att jag pluggar och faktiskt har möjlighet att packa med mig datorn och en hel trave med böcker gör det givetvis lättare men man lämnar ju alltid över ansvaret på någon annan då man åker iväg sådär. Vilket jag kan tycka är lite nyttigt också med tanke på att jag oftast är den som hämtar/lämnar på förskolan osv. Tyvärr blev det en liten miss här hemma och jag fick styra upp det via telefon men som tur var fanns det folk som kunde ställa upp och allt löste sig tillslut. Men den dagen var det svårt att koppla av kan jag lova. Ni som är mammor vet att det dåliga samvetet automatiskt sätter in då man är ifrån barnen och då det dessutom händer barnen något och man inte kan finnas där så är det inte roligt.
 
Nu kanske det låter som att vi hade det jättetråkigt och jobbigt då vi var borta men faktum är att det hade vi inte alls. Jag letar febrilt efter passande adjektiv men ordet underbart får räcka. För första gången sedan barnen föddes så kände jag verkligen att jag gick in i semestermood och kunde slappna av på semestern. Visst jag gjorde en hemtenta, läste en trave böcker och skrev en uppsats om barn i sorg därnere men det var ändå semester på något vis. Och vilken tur vi hade med hotellet sedan. Det är ju alltid lite lotteri då man åker på sista minuten sådär men vi hade turen att hamna på ett fint 4-stjärnigt all inclusive hotell i Fig tree bay. Dagarna gick på rutin utan att för den skull vara tråkiga. Vi turades om att gå till supermarket och köpa färskt bröd till frukost, vi åt grekisk sallad till lunch och en god köttbit till middag. En dag freestylade vi faktiskt lite och slog till på pasta och fick maten gratis för de tyckte att vi åt så lite av den. Ja kyparna på restaurangerna var minst sagt lite intensiva. Som att äta med publik. Men roligt hade vi, som alltid. 
 
Kanske borde jag skriva ett par ord om Cypern också. Jag som är inbiten greklandfantast blev fast direkt och jag hoppas verkligen att jag kommer kunna ta med mig barnen hit någon gång i framtiden. Vattnet var lite klarare och luften var lite varmare än andra grekiska öar jag har varit på (och det var inte ens högsäsong). 
 
Som ni säkert förstår så har jag en del bilder att visa men jag kommer börja med att visa ett par bilder från hotellet och hotellområdet. Hotellet heter Nausicaa beach och är ett 4-stjärnigt Blue Village-hotell med all inclusive som ni hittar hos Fritidsresor. Hotellområdet är uppbyggt som en grekisk liten by och här finns allt man kan önska sig. Möjligen att jag tyckte att de två poolerna var lite väl små men jag föredrar ändå stranden så det gjorde inte mig något. Nedanför hotellet fanns det bryggor ner till vattnet där man kunde bada om man inte orkar gå den korta biten ner till den fina sandstranden.
 
 
#1 - - mamma:

Greklandsfantast ;) Nu var du rolig.
Cypern är ju också Grekland, för på den Turkiska delen var du ju inte mig veterligen...
Afrodites ö...
Vid bra väder kan man se mitt favoritland, det borde ni ha sett om ni vred huvudet åt vänster i havet ;)

Svar: Ja det var ju det jag menade. Att Cypern också är Grekland ;) Skriver jag så slarvigt?Vadå Syrien menar du? ;)
thepioneer.blogg.se

#2 - - sanna hyvärinen:

Fina bilder, vilket ställe rekomnderar du att åka itll av alla ställen du vart på? :)
och kan du något om kompaktkameror, vilken är bäst?

Svar: Oj svårt att säga men Cypern kan jag verkligen rekommendera. Grekland är en favorit hos mig. Annars Paris men det är ju inte så mkt sol och bad om det är det man vill ha.
thepioneer.blogg.se

#3 - - sanna hyvärinen:

okej, tack för svaret! :) vill åka utomlands!

Till top