Sjukstuga och Skam

Everyday / Permalink / 0
 Här har jag spenderat de senaste dagarna. Jag har sovit, sett säsong fyra av Skam och bara varit. Ibland har jag haft sällskap av mina små fyrbentingar och ibland har jag haft en varm liten kropp mot min. Mina barn börjar bli så stora och det är alltmer sällan som de kommer och vill mysa så jag försöker verkligen att ta tillvara på de ögonblicken. 
Men låt oss prata lite om Skam. Den här serien har verkligen växt för varje säsong och det var så fint att Sana fick avsluta serien även om jag gärna hade sett ytterligare en säsong med Vilde i huvudrollen. Fast egentligen hade jag tagit vilken karaktär som helst för att få se fler säsonger. Jag har verkligen återupplevt min högstadietid när jag har sett serien. Jag har haft sådan ångest och ont i magen över vissa avsnitt och skrattat så tårarna runnit över andra. Jag har blivit förälskad i alla fantastiska karaktärer och speciellt dessa starka tjejer. Jag önskar att jag själv hade vågat vara lite mer mig själv på högstadiet, att det hade funnits något likvärdigt att se upp till. Vissa säger att det var bättre förr men jag tror att det är bättre nu. Jag älskar den här nya generationen som är så medvetna och som inte tar någon skit. Det ger hopp om framtiden. 
 
"Kära Sana, det här talet är till dig. Du får det för det du bjuder in oss till idag, fäller amerikanska presidenter imorgon. Vi lever i en kaotisk värld, där det är svårt att förstå reglerna. För varför är några fattiga, andra rika? Varför måste några fly, medan andra är trygga? Varför blir människor spottade på på gatan? Och varför är det så att när man försöker göra nåt bra så får man hat tillbaka? Det är inte konstigt att folk ger upp och slutar tro på det goda. Men tusen tack för att du inte ger upp, Sana. För även om det ibland kan kännas så, står ingen människa ensam. Varenda en är en viktig del av det stora kaoset och det du gör idag påverkar morgondagen. Det kan vara svårt att säga exakt hur och man kan ofta inte förstå hur allt hänger ihop. Men effekten av dina handlingar finns där alltid, nånstans i kaoset. Om 100 år kanske det finns maskiner som kan räkna ut effekten av varje handling. Men till dess är det ett som är säkert: rädsla sprider sig. Som tur är, gör även kärlek det."
 
Takk før alt, alt er Love!
Till top