5 dagar till Kent

/ Permalink / 0
VARNING! Ger Kent er spykänslor så sluta läsa NU!
 
Jag har börjat ladda för kent på fredag. Jag har letat och letat för att hitta alla låtlistor från våren och sommarens spelningar och försökt luskat vilka låtar de kan tänkas spela. För det är det bästa med kents spelningar. Ingen är den andra lik och de kör inte samma inövade nummer på alla spelningar. Hittills har jag lyckats hitta 26 stycken låtar som har spelats i sommar men jag har inte hittat alla spellistor så jag har garanterat glömt någon låt. Här är de låtar som går på repeat här hemma just nu:
 
Jag är inte rädd för mörkret:
999
Tänd på
Jag ser dig
Färger på natten
Petroleum
Låt dom komma
Isis & Bast
Beredd på allt
 
En plats i solen:
Ensam lång väg hem
Skisser för sommaren
 
Röd:
→ Sjukhus
→ Det finns inga ord
 
Tillbaka till samtiden:
Ingenting
 
Du & jag döden:
→ 400 slag
→ Klåparen
Mannen i den vita hatten (16 år senare)
Den döda vinkeln
 
Vapen och ammunition:
Kärleken väntar
 
Hagnesta hill:
→ Berg&dalvana
Kevlarsjäl
Musik non stop
 
B-sidor:
Slutsats
Utan dina andetag
 
Isola:
747
→ Celsius
 
Övriga:
Vinternoll2
 
Låtar jag saknar/önskar att de skulle spela:
I princip hela Hagnesta hill, mer specifikt Kungen är död, Revolt III, Stoppa mig juni (lilla ego), Cowboys, Beskyddaren och Visslaren. Det här är min skiva helt enkelt. Det är bara minnen för livet och du tar allting för givet. Kommer de spela Berg&dalvana så kommer mitt hjärta slå en frivolt och jag kommer troligen börja gråta. Den var så länge mitt ledmotiv. Men jag förstår att det är ett risky move att ta med för många gamla låtar. De skulle tappa de nya kommersiella lyssnarna och få dåliga recensioner.
 
På Isola saknar jag Innan allting tar slut, OWC, Saker man ser och Oprofessionell. Det här är också min skiva. De första skivorna är liksom det. De här skivorna har jag legat och lyssnat på otaliga timmar och "pluggat in" texterna på. De här låtarna handlar ju om min uppväxt.
 
B-sidor. Älskade B-sidor. Här finns låtarna som ger mig gåshud redan på första ackordet. Folk har höjt Utan dina andetag till skyarna (och det med rätta) men man har glömt bort den kanske vackraste låten Chans (jag trycker läpparna mot din hals. Jag frågar: gråter du? Du smakar salt). Noll. Åh underbara Noll som är så mitt i prick. Din skugga SÅKLART (Jag minns en dröm om snö...) och vackra Elever. Elever får mig att bli kär i Jocke återigen. Det är som om jag vore 15 igen och jag kan fortfarande känna hur hans ord träffar mig och hans röst har nog aldrig varit vackrare. I på nära håll likaså. På B-sidorna finns de vackraste låtarna gömda. En lite nyare B-sida Vintervila är en annan favorit. Men jag gillar också de äldre, lite råare En helt ny karriär och Rödljus.
 
Med vapen och ammunition blev allt så väldigt kommersiellt och även om jag gillade många låtar då, då de kom, så är det få som har fastnat. Socker älskade jag på den tiden, tyckte den kändes lite som 747. Sundance kid har växt på senare år. Men det är inga låtar som jag längtar efter att höra.
 
Med du & jag döden kom det Kent och den Jocke jag fastnat för tillbaka. 3 av mina favoriter ligger redan med på spellistan men jag gillar också Palace & Main, Romeo återvänder ensam och Järnspöken. Den senare är kanske ingen direkt konsertlåt kan jag erkänna själv.
 
Tillbaka till samtiden är min gravidskiva som jag lyssnade mycket på då jag var gravid med mitt första barn. Den passade mig bra då. Jag och Ida var och köade i isande kyla utanför globen och höll på att bli ihjältrampade på konserten men glad var väl vi för det. Jag älskar texten i Elefanter, Berlin är underbar och Columbus är en sån där klassisk allsångare som är underbar live. LSD, någon? är också en sån där favorit. Jag finns här för dig. Oh lalalala...
 
Röd kom i ett skede i mitt liv då jag hade svårt att ta till mig den. I efterhand har den däremot blivit en favorit som ofta spelats här hemma. Taxmannen har blivit barnens favorit och Vals för satan (din vän pessimisten) och krossa allt är nog mina favoriter.
 
På en plats i solen finns en av mina absoluta favoriter på senare år: Passagerare. Team building är ett måste och Varje gång du möter min blick är den vackraste låt Jocke skrivit på väldigt länge.
Sedan får vi inte glömma Håll ditt huvud högt, Månadens erbjudande, Flen/Paris och Ansgar och Evelyne.
Ja som ni märker så skulle min drömkonsert vara en sisådär 5-6 timmar lång. Tur att jag varit på en del konserter genom åren och har fått höra de allra flesta av mina favoriter någon gång.
 
Men Kent på fredag alltså. Det kommer bli magiskt!
 
Till top