Min son har en superkraft

Everyday / Permalink / 0
Jag skulle vilja berätta om min älskade son. Han är nog en av de smartaste, hårdast jobbande personer jag vet. När han bestämmer sig för något då ger han aldrig upp, tappar aldrig fokus. När han hittar något han fastnar för, då lär han sig allt om det. Han har en superkraft - autism.
Han har alltid varit tvungen att kämpa mer än andra barn. Ibland är världen en ganska fyrkantig liten box som man helst ska tryckas ner i, allt för att passa in, tänka och göra precis som alla andra. Men han tänker och gör inte som andra. Han ser detaljer som inte andra ser, hör saker som ingen annan hör och han minns saker som ingen annan minns. Han gör sig inte för, försöker inte vara någon annan eller klä sig på ett visst sätt för att passa in. Vi har kämpat i så många år för att han ska få sina rättigheter tillgodosedda. I över två års tid har skolan varit en pina. Han har gråtit, kämpat, blivit missförstådd och fått stå ut med folks okunnighet. Men så för ett par månader sedan vände det. Många bäckar små satte äntligen bollen i rullning och nu går min pojke på skolan utan problem och har klasskompisar att vara med på rasterna. Det finns speciellt en person som gjort detta möjligt och till henne kommer vi vara evigt tacksamma. En person som vågade se och bemöta, en person som gjorde sitt jobb (så jäkla bra dessutom). Det behövs inte mer. Allt som behövs är en person som vågar se och lyssna.
 
Liam, jag kan inte med ord beskriva hur mycket du lärt mig om världen sedan du föddes. Du har fått mig att våga öppna ögonen, att inte döma någon utifrån deras svårigheter, du har fått mig att kämpa för andra barn, för att varken de eller deras föräldrar ska behöva möta det motstånd som vi har mött. Att vara din mamma, att älska dig, har verkligen gjort mig till en bättre människa. Herregud, jag är mamma till en superhjälte, hur många kan säga det? Liam, du kan göra vad du vill här i världen och jag är så grymt stolt över dig! 
Till top