Valle 4 månader

Everyday / Permalink / 0
Tänk att det här fyrbenta lilla yrvädret redan har hunnit bli 4 månader gammal. Jag är så himla glad att vi tog chansen och köpte honom när det blev ett återbud. Han är helt fantastisk på alla sätt och vis. Så fin, följsam och lättlärd. Han älskar alla människor och djur han möter, avgudar barnen och sover helst vid mitt ansikte som en katt. Det går bra med rumsrenhetsträningen. Han är otroligt duktig på nätterna då vi aldrig har behövt gå ut och rasta honom då. Förut gick jag ut med honom vid 23 tiden men nu brukar sista promenaden ske vid 21 tiden sedan sover han oftast till klockan ringer kl 7 på morgonen. Jag går inte heller ut med honom lika ofta på dagarna längre. Olyckor inne sker ibland på eftermiddagarna då det är ett högre tempo här hemma och jag inte hinner vara med honom på samma sätt. Sittstanna och varsågod kan han hyfsat bra inomhus men all träning behöver ju underhållas och utvidgas till andra miljöer och situationer. Då jag vill kunna ha honom utan koppel så mycket som möjligt utomhus så tränar vi aktivt inkallning och det är så roligt då programmet vi följer dels är upplagt för att hunden ska lyckas varje gång och dels för att han är så lättlärd och följsam.
 
 
 Om jag ska vara helt ärlig så tänkte jag mycket på om jag verkligen skulle orka med en hundvalp när jag är hemma sjukskriven och utmattad men det har inte känts jobbigt en enda stund. Dels behöver ju en hundvalp inga långa promenader utan han har sin lilla gräsplätt här utanför där han gör sina behov direkt när vi går ut. På dagarna när barnen är i skolan så ligger vi mest i soffan och myser tillsammans och när han vill leka så har han sin bästa kompis som vi säger i katten Uffe som bara är ett par månader äldre än honom. En stor fördel med en hund är att jag faktiskt kommer ut varje dag, även om det bara är utanför huset så måste jag klä på mig och jag får frisk luft.
Till top